Český lukostřelecký svaz

Trenéři

Seminář trenérů a coachů WAE Antalya 2013

9. – 18. 12. 2013

Belek-Antalya (TUR)

 

Dne 8. 12. jsem vyrazil na svoji cestu do Turecka plný očekávání a trochy nervozity ze samostatné cesty. Díky přípravě Martiny Mackové proběhla celá cesta naprosto perfektně. Na letišti mě bez problémů odbavili, po předložení dopisu od p. Colmaira nebyl problém ani s druhým zavazadlem (lukem), za který jsem nemusel nic platit. Jen letištní kontrola byla tentokrát extrémně důkladná.

 

Následovala cesta do Istanbulu a přestup na vnitrostátní let. Po chvilce pátrání jsem našel potřebnou bránu a mohl čekat na poslední část své cesty. Řidič s transferem na mě čekal před letištěm a tak jsme luxusním vozem vyrazili do hotelu Xanadu, který byl svými službami vysoce nadprůměrný.

Celé školení probíhalo v prostorech hotelu, v suterénu jsme měli k dispozici přednáškovou místnost a v přízemí pak kongresový sám předělaný na malou střelnici. Bylo zde možné střílet pouze 10 metrů, to však pro potřeby školení plně dostačovalo.

Školení probíhala zhruba 7 hodin denně, z čehož jsem měl trochu strach, abych udržel pozornost při přednášení v cizím jazyce. Již po prvním dnu jsem zjistil, že to není problém ba naopak, když jsem psal mail domů, začal jsem slovem „Hi“.

Jako předseda TMK jsem byl ČLS vyslán na tento seminář, který se měl věnovat učení lektorů pro školení trenérů. Přesná náplň školení byla před seminářem trochu nejasná a sám p. Colmaire v úvodní hodině přiznal, že toto je teprve druhý běh těchto trenérů coachů, takže sami ještě nemají plně připravený koncept, ale že se bude snažit nám vše vysvětlit jasně a jednoduše.

 Školení se neslo v příjemném a kreativním duchu, p. Colmaire byl velmi otevřený k mnoha názorům a byl ochoten odpovídat i na nevhodně či nesprávně vyjádřené otázky.

1. Den

Dopoledne proběhlo uvítání a úvodní část školení od pana Pascala Colmaira, předsedy oddělení rozvoje a vzdělávání WA, který byl hlavním přednášejícím po celou dobu školení.

Při představování účastníků (16 účastníků z ?? zemí) jsem narazil na hned několik zajímavých poznatků. Například mnoho zemí má v systému vzdělávání velké mezery, někde dokonce systém výuky trenérů v podstatě vůbec neexistuje. Některé svazy také naráží na to, že nemají od vlády akreditovanou profesi trenér lukostřelby, což je velmi omezuje v alespoň částečné profesionalizaci.

Naopak velké lukostřelecké země tipu Itálie či Nizozemí mají svůj trenérský systém velmi dobře strukturovaný a na semináři by rádi zlepšili své schopnosti v efektivitě předávání vědomostí. Tyto země mají struktury národních coachů a reprezentačních coachů, kteří jsou plně či alespoň částečně profesionalizováni.

Většina trenérů pracuje dobrovolně, ale sami vědí, že to není správná cesta do budoucna.

V dopolední přednášce se řešil hlavně způsob výchovy střelců a trenérů a obecně systém vzdělávání. S potěšením mohu oznámit, že mnou započatý systém výchovy trenérů se od obecné koncepce téměř nelišil a že jsem tedy na správné cestě.

Velmi zajímavé bylo číslo 7, což je počet roků, které trvají pro výchovu výkonného jedince podle nového trenérského konceptu. Je to celosvětový průměr vytvořený z dotazníků WA.

Všechny prezentace je třeba strukturovat dle levelů (čtverečky nahoře).

WAE je ochotno pomoci při tvorbě nového vzdělávacího procesu. (požádat Pascala o krátkou prezentaci pro trenéry?)

Střelec 1. Level (hobby) – základní technika i materiál, nezačínat se specializací příliš brzy, dát prostor pro nalezení vlastní cesty v lukostřelbě.

Střelec 2. Level – specializace na danou divizi a disciplínu. Závodní až výkonnostní střelci. Střelec i trenér by měli být částečně specializováni.

Střelec 3. level – výkonnostní až profesionál, tréninkoé plány + plnění, fyzička, psychologie, manažeři skupin, manuál se tvoří.

Možná 4. Level čistě pro profesionály

Na každém levelu může být speciální část pro vzdělávání mládeže.

Trenér pomáhá střelci v růstu, progresu. „Nech střelce růst“ (KiSik Lee) Úspěch je úměrný profesionalizaci. – statistika vyhrává

Semináře pro vzdělávání, výměna názorů, komunikace mezi trenéry.

Dobrý systém neznamená dobré střelce, trenér musí skutečně pracovat (u korejských trenérů to tak občas není)

Učení trenérů = dávat tipy.

Dobré dostat lukostřelbu do škol.

Udělat práci dobře či špatně stojí stejně času.

 

Odpoledne:

Jak udělat praktický seminář. Potřebujeme židle pro trenéry, posadit je před střelce tak, aby všichni viděli.

Bezpečnost i na takovýchto seminářích je na prvním místě.

Trenér i přednášející musí jít na jednotku připraven, měl by mít v pořádku prostředí, střelnici, také všechny pomůcky i program. 

 

1. hodina

Lze ji pojmout dvěma způsoby – střelecky (promo akce), nestřelecky (budoucí pravidelní střelci).

Vždy úvod – představení prostředí a lidí (aby bylo prostředí přátelštější), bezpečnost, údaje o člověku, podepsat dokumenty

Pravák/levák – hlavní je oko, ale pokud je jedna ruka výrazně slabší můžeme to respektovat a nelpět na oku.

 

Balanční pomůcky, p. Colmaire mi u večeře prozradil, že jeho současný koncept nácvik balance pro lukostřelce je založen na práci p. Juráka z 80. let.

 

21.02.2017
Přílohy
ppt0. Introduction [ppt, 1294 kB]
ppt1. Course preparation [ppt, 1602 kB]
ppt7. Continuity [ppt, 2085 kB]
ppt8. Bow arm [ppt, 4351 kB]
ppt9. Equipment [ppt, 9147 kB]
ppt10. Psychology [ppt, 744 kB]
11. Physical [16292 kB]
ppt13. Visual [ppt, 461 kB]
ppt14. Breathing [ppt, 643 kB]